Hjernepauser

22.06.2023


HJERNEPAUSER




Ligesom din telefon har brug for at lade op, for at du har adgang til alle dens funktioner - så har din hjerne også brug for at lade op i løbet af dagen, så du har adgang til dit fulde potentiale og alle dine ressourcer.


En hjernepause er en pause til hjernen, hvor hjernen restituerer og lader op - og praktiserer du små daglige hjernepauser vil du hurtigt mærke effekten i hele dit system.


En hjernepause er en pause til hjernen, hvor hjernen restituerer og lader op - og praktiserer du små daglige hjernepauser vil du hurtigt mærke effekten i hele dit system.




Med en frisk og genopladet hjerne vil du mærke, at du;


  • har mere overskud og energi
  • får et højere koncentrationsniveau
  • ser ting klart og mærker hvad der er vigtigt for dig
  • lettere kan håndtere udfordringer og løse komplekse opgaver
  • har overblikket til at prioritere dine opgaver og aktiviteter 
  • styrker din kreativitet og dit refleksions niveau





Men hvordan gør man så? Vil du vide hvordan man tager en hjernepause, så får du mine bedste forslag lige her.



Du kan tage en hjernepause - eller en mellemtid som jeg kalder det - på mange forskellige måder. Du skal finde dine helt egne favoritmetoder. Men en god tommelfingerregel er, at det er tid du bruger alene, uden stimuli fra andre mennesker, skærm eller andre forstyrrelser.



Du kan fx prøve at;


  • trække vejret dybt og roligt, helt ned i maven i 3-5 minutter, gerne flere gange om dagen

  • gå en langsom tur i naturen og få samtidig masser af dagslys og D-vitamin

  • sæt dig i din favoritstol, kig ud af vinduet og lad dine tanker vandre (måske med en dejlig kop te eller kaffe i hånden)

  • sæt ørebøfferne i og lad en guidet meditation hjælpe dig til at slappe af og lave ingenting

  • Få pulsen op i 30 sekunder (undgå dette, hvis du har stresssymptomer og vælg i stedet en rolig hjernepause)





Prøv en gratis hjernepause lige nu.

Tag et lyt, træk vejret og find ind til din indre ro.



  








Det der med at lave ingenting i nogle minutter kan faktisk være sværere, end det lige lyder. Vi er så vant til at være i "gøre-mode" hele tiden, så når vi giver os selv muligheden for bare at "være tilstede i nu'et" uden at gøre noget, kan det virkelig være udfordrende.



Selv vores tanker er vi vant til at gå i dialog med. Vi er så vant til hele tiden at dømme og vurdere. At være i "være-mode" er at registrere det, der er - tillade de tanker der kommer til dig, uden at gå i dialog med dem, uden at dømme, uden at handle på dem. Bare observere og være!



Jeg kalder mine hjernepauser for "mellemtid",

for det gør det meget nemmere for mig at sige til andre,

at jeg lige tager en mellemtid,

når jeg sætter mig selv uden for rækkevidde for at genoplade mit system. 




Kender du de dage, hvor du er travlt optaget og i fuld gang fra morgen til aften. Møderne afholdes i flæng og hjernen er konstant på overarbejde?



Det gør jeg i hvert fald og hele konceptet med at tage hjernepauser, eller mellemtider som jeg kalder det, startede flere år tilbage, som et ønske hos mig selv om at være mere på forkant med ugens opgaver og møder.



Dengang var jeg ofte på bagkant og dukkede altid op til møderne lige på slaget eller måske et par minutter over mødetid. Jeg følte heller ikke, at jeg havde tid til at tænke dybere over det indhold, jeg bragte ind i møderne - og heller ikke i de mange opgaver jeg fik eksekveret på. Det var faktisk ikke særligt tilfredsstillende. Jeg havde den der følelse af, at det var de andre, der altid kom med alle de gode idéer og perspektiver, og jeg kunne ikke rigtig mærke mine egne meninger i det. Tror faktisk ikke engang at jeg vidste, om det jeg løb efter var vigtigt for mig. Kender du det?



Af samme årsag begyndte jeg at arbejde anderledes. Mere på forkant. Det krævede mere planlægning og forberedelse fra min side og helt konkret startede jeg med at kigge ind i kommende uges møder og opgaver, og allerede der forholde mig til emnerne og tænke over, hvad jeg kunne bidrage med. Derudover begyndte jeg at sætte tid af mellem mine aktiviteter (altså mellem møderne og opgaverne), for at have tid til at reflektere.



Det betød at jeg ofte fik flere perspektiver og idéer til de emner, som havde været oppe på møderne - og jeg fik en helt anden dybde og kvalitet. Og så var der også lige det der med, at jeg faktisk begyndte at mærke, om det også var vigtigt for mig, eller om jeg bare løb afsted med hovedet under armen. 



Det var hele min baggrund for at finde på konceptet med at gøre hjernepauser til mellemtider, som heldigvis bliver mere og mere udbredt - og med flere og flere dokumenterede effekter som overskud, overblik, effektivitet, kreativitet, energi, indre ro, mental sundhed og livsbalance. 





Ved du egentlig hvad der sker, hvis du ikke genoplader din hjerne med hjernepauser i løbet af dagen?



Ligesom din telefon har brug for at lade op, for at du har adgang til alle dens funktioner - så har din hjerne også brug for at lade op i løbet af dagen, så du har adgang til alle dine ressourcer.



Men hjernen har begrænset kapacitet - og i takt med at dagen bliver fyldt med aktiviteter, opgaver og møder - opbruger du tilsvarende af hjernens kapacitet. Har du fuld kapacitet svarer det til at have fuld blus på batterierne - men som dagen går bliver der mindre og mindre batteri tilbage.



Det kan du bl.a. mærke ved, at du;



  • får sværere ved at holde koncentrationen

  • bliver ufokuseret

  • får sværere ved at træffe beslutninger

  • måske endda bliver irritereret og utålmodig

  • får brug for at kompensere for trætheden med koffein eller sukker



Og hvem gider ha' det sådan, hvis man nu selv kan gøre noget for at undgå det. 

MERE INSPIRATION