Sort bælte i kommunikation og involvering

02.05.2024


SORT BÆLTE I KOMMUNIKATION OG INVOLVERING



De fleste af os ved udmærket godt, at når vi som ledere skal kommunikere et budskab, skal vi sørge for at gøre det på en tryg og motiverende måde og selvfølgelig også med en høj grad af involvering, for på den måde at sikre, at medarbejderne efterfølgende føler ejerskab og ansvar.

 

Men helt ærligt; det er meget nemmere sagt end gjort!



Læs om hvilke obs'er du skal huske på, for at det rent faktisk virker.

 

SORT BÆLTE I KOMMUNIKATION OG INVOLVERING



For nyligt tilbragte jeg dagen sammen med et fantastisk lederteam, hvor vi finpudsede deres kommunikations- og involveringsevner. Det var fælles-workshop-dag nr. 6, ud af et ambitiøst 1-årigt lederudviklingsforløb.



De fleste af os ved udmærket godt, at når vi som ledere skal kommunikere et budskab, skal vi sørge for at gøre det på en tryg og motiverende måde og selvfølgelig også med en høj grad af involvering, for på den måde at sikre, at medarbejderne efterfølgende føler ejerskab og ansvar.



Men helt ærligt; det er meget nemmere sagt end gjort! Der er virkelig mange obs'ere af huske på, for at det rent faktisk virker. Jeg har prøvet af liste nogle af obs'erne her, men har sikkert også glemt nogle. Det er jo ikke sådan, at der findes en facitliste for det område.



✅ Budskabet står allerstærkest, hvis det både indeholder et "what, why og how". (Den har du sikker hørt før; ellers kan jeg henvise til Simon Sinek)



✅ Har du tilpasset dit budskab til de personprofiler, der skal modtage det? De lægger måske vægt på noget forskelligt og har også brug for at tempoet budskabet bliver leveret i, er tilpasset dem.



✅ Har du bygget en god relation, med tillid, op til dem, der skal modtage dit budskab? Ellers kan det godt betale sig at arbejde lidt på det, for hvis I har en god tillidsbaseret relation, er deres hjerner meget mere modtagelige for nye input🧠



✅ Har du planlagt dit budskab, så det aktiverer dine medarbejderes motivations- og belønningssystem i hjernen? Det er meget nemmere, når hjernen bliver medspiller. Sker det modsatte; nemlig at deres trusselssystem bliver aktiveret, når de hører dit budskab, vil du typisk opleve modstand, mistillid eller opgivenhed… og så dør budskabet lige dér✝️ R.I.P.



✅Husker du at spørge til, om I har samme forståelse af budskabet, efter du har leveret det? Vidste du, at når man leverer et budskab til 10 mennesker på én gang, vil der typisk være 8-9 forskellige oplevelser af selve budskabet. Vildt ikke!?



God fornøjelse med at kommunikere stærke, motiverende og trygge budskaber❣️🙏🏼

MERE INSPIRATION